lørdag den 10. december 2011

Så er bierne gået til ro for vinteren

For et par dage siden, hvor det undtagelsesvis hverken stormede eller regnede, fik jeg oxalsyrebehandlet bierne. Temperaturen skal være over 0, og jeg kunne opdrive 2-3 grader, så det var ok.

Oxalsyrebehandling går i korthed ud på, at man drypper en opløsning af sukker og oxalsyre ned i tavlegaderne (mellemrummene mellem tavlerne). Der skal doseres 3 ml per tavlegade, så det foregår med en stor sprøjte, med milliliter-inddeling. Biavlerforeningen har en glimrende video, der viser hvordan det foregår :



Det er ret nemt, faktisk var det mest bøvlede at få vejet oxalsyre af, og lavet opløsningen i den korrekte koncentration. De fleste lokale biavlerforeninger (incl min egen) tilbyder faktisk, at man kan komme og hente den færdige blanding, til det antal bifamilier man har. Det vil jeg bestemt benytte mig af næste år.
Selve behandlingen tog et par minutter, alt incl. Bierne havde samlet sig i en klynge på de forreste tavler, og havde ikke det mindste lyst til at flyve, så jeg kunne sagtens have undværet bidragten.
Da oxalsyre er ætsende, foregik det dog med heldragten, handsker og beskyttelsesbriller for en sikkerheds skyld. Da jeg lavede blandingen havde jeg desuden støvmaske på (oxalsyre er et pulver i koncenteret form).

Så, nu er bierne klar til vinteren, og med mindre en storm vælter stadet, skal jeg først se til dem til februar/marts.

4 kommentarer:

  1. Hej Henrik.

    Det er god fornemmelse at have bierne indvintret godt. Jeg synes dog at det er svært at lade være med at kigge til dem, men jeg styrer mig.

    Med venlig hilsen

    Orla

    SvarSlet
  2. God søvn til dine bier... Jeg har fået lov til høns - måske bier senere. Ved godt at verden har langt mere behov for bier, end for høns, men jeg er lidt for utryg ved det endnu...

    SvarSlet
  3. Høns er også hyggelige, og så kan de også hjælpe med til at reducere madspild (de elsker rester).

    SvarSlet
  4. Har lige mødt din blog. Jeg følger lige med - jeg har også bier, så måske er der gode tips at hente.

    SvarSlet