lørdag den 18. august 2012

Bisommeren går på hæld

Det går godt i den lille bigård. Sommeren har været ganske god ved mine bier, og jeg skønner at de på nuværende tidspunkt har samlet omkring 25 kg honning til mig, forårshonningen ikke medregnet. Jeg regner med at slynge næste weekend, og glæder mig til at se hvad det endelige resultat bliver.

I starten af juli, var der så mange bier i stadet, at jeg kunne lave en aflæggerfamilie. Jeg tog 3 tavler med forseglet yngel, samt et par pollen- og honningtavler, og satte det i et ny stade. Der fulgte også en del bier med, som sad på tavlerne. De af bierne, som var flyveklare, fløj hjem til det gamle stade, mens de andre blev i det nye. En uge efter etableringen fjernede jeg de dronningeceller, som bierne havde lavet, og tilsatte en dronning fra Bakkegårdens biavlscenter. Alt er gået fint, og det nye stade har også fået et par ekstra tavler med forseglet yngel fra moderstadet. Der er en god bistyrke, og jeg er sikker på, at familien nok skal blive klar til vinteren.

Da jeg vil slynge næste weekend, sætter jeg en bitømmerplade i stade 1 i dag. En bitømmerplade er en slags envejsventil, så bierne godt kan forlade honningmagasinerne, men ikke komme ind igen. Et par dage efter, når honningmagasinerne er tomme, skal der fodres med sukkeropløsning. De skulle kunne sluge en del, så jeg regner mindst med at skulle bruge 30-35 kg til de to familier. De får den første fodring her om nogle dage, og når de har taget godt fra, skal jeg til at varroabehandle med krämerplader, men mere om det senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar