søndag den 5. maj 2013

Årets første gennemsyn af staderne

Foråret har som bekendt været lidt længe om at komme i gang, så derfor har det indtil nu kun været muligt med korte kik til bierne. Jeg gav staderne hver en pakke Apifonda (foderdej) i slutningen af marts, så de ikke skulle sulte, men først nu er det blevet varmt nok til at jeg tør lave et rigtigt gennemsyn.

Jeg var ikke så lidt spændt. Godt nok har jeg set liv ved staderne, men mine biavler-venner har rapporteret om ret store vintertab, og på landsplan er 22% af alle bifamilier gået til grunde. Heldigvis har mine to familier klaret vinteren fint. Der var både yngel, pollen og honning, og dronningen havde det fint i begge familier.

Jeg havde indvintret den gamle familie på to magasiner, mens den nye var indvintret på et. Indtil videre ser de ud til at have klaret vinteren lige godt. Jeg skal snart udvide med et ekstra magasin på de nye familie, men ellers er der ingen forskel.

Så, alt i alt er foråret startet sent, men udemærket. Jeg er spændt på hvad det betyder for honninghøsten, men det må tiden vise.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar