mandag den 18. juli 2011

Biavler!

Dette, første, blogindlæg er skrevet lidt på bagkant, da jeg først senere fik idéen om at blogge om biavl. Jeg beklager derfor, at det er lidt langt :-)



Jeg har i flere år tænkt på at få bier, blive biavler på hobbyplan. Det er længe blevet ved tanken, enten var tiden knap, eller tanken om hvor meget der skulle investeres i grej udskyd beslutningen “til senere”. Det har nok også spillet ind, at det virkede en smule farligt, og var bier nu så fredelige, som folk påstod? For en måneds tid siden fik jeg så, lidt tilfældigt, mulighed for at inspicere et bistade, sammen med en erfaren biavler. Det gik op for mig hvor rolige bier faktisk kunne være, hvor sikker jeg følte mig i en bidragt, og hvor hyggeligt, næsten meditativt, det kunne være at se på bier.

Det var startskuddet, nu skulle det være. Jeg fik bestilt en begynderpakke med stade, dragt og det hele fik en aftale med en af mine barndomsvenner, som tilfældigvis er biavler, om at han kunne levere en lille aflæggerfamilie. Derefter var den sidste store hurdle at finde et egnet sted i haven, hvor det første stade kunne stå. Ikke nogen let opgave, men det lykkedes at finde en solrig plet i et staudebed, hvor vi kunne rydde en lille plet.Med alt dette på plads, var jeg klar til at modtage bierne, de ankom sent om aftenen den 7. juli, i et enkelt magasin.

Jeg gav bierne nogle dages ro, inden jeg iførte mig bidragten for første gang, tændte røgpusteren, og begav mig ud på min første stadeinspektion. Med begynderens naivitet syntes jeg alt så fint ud, men da jeg aflagde rapport, kunne Per hurtigt fortælle at noget var galt. Et par billeder, taget dagen efter bekræftede det - bierne var begyndt at bygge dronningeceller. Det gør de kun hvis de vil sværme pga. manglende plads (ikke akuelt), eller hvis dronningen var død. Vi konkluderede at hun måtte være død under transporten.

Valget stod nu mellem at lade bierne selv lave en ny dronning, eller at tiføre en ny. Da jeg vil være sikker på at dronningen (og dermed hele familien) har de rette egenskaber, valgte jeg at få en ny dronning. Det lyder sværere end det er - de kan nemlig leveres med posten. Så, nogle dage senere ankom et arrigt summende brev fra Bakkegårdens Biavl, med 1 stk friparret Buckfast-dronning, og 5-6 følgebier. På dette tidspunkt synes jeg nok, at jeg lidt hurtigt blev kastet ud i de mere udfordrende operationer indenfor biavl, men det viste sig at være ret nemt. Bl.a fordi dronninger leveres i deres eget plastæske, designet til sikker introduktion af nye dronninger. Nedenfor er en kort beskrivelse over hvordan det (kan) gøres:

  1. Åbn stadet og fjern alle dronningeceller. Faktisk det sværeste, da de fleste af bierne var i stadet, og det derfor var svært at se for dem
  2. Læg dækspladen på stadet, og placer æsken med dronningen ovenpå. Luk stadet. Vent et par timer. Nu har bierne i stadet mulighed for at vænne sig lidt til dronningens duft.
  3. Åbn stadet igen, læg æsken med dronningen ovenpå tavlerne, og se hvordan bierne reagerer. Her var de heldigvis bare interesserede, så alt var godt. Hvis de havde været aggressive, skulle pkt 2 have været gentaget
  4. Fjern tappen på æsken, så dronningen kan komme ud (bare rolig, der er en god klump foder i vejen, som hun og stadets bier skal spise sig igennem, før hun er fr). Sænk æsken ned mellem to yngeltavler, og hold den på plads med en tændstik. Luk stadet og vent mindst en uge.

Dette bringer os up to date, om et par dage kan jeg inspicere stadet igen, håber alt går som det skal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar