tirsdag den 19. juli 2011

Bierne nyder solen

Efter en del dage med regn har bierne travlt, når solen endelig er fremme. Selv om vi, sikkert på grund af bivenlig beplantning (bl.a. Honningurt), har haft både humle-og honningbier i haven før, er sidstnævnte nu klart i flertal. Lyset var udemærket, så jeg snuppede et par billeder af mine bier.

Jeg kan naturligvis ikke være 100% sikker på, at der rent faktisk er tale om en af mine :-). Men, det er i hvert tilfælde en Buckfast, og der var mange af dem. Du kan se et par flere billeder på min Flickr-side.

Der er i det hele taget et godt liv af insekter i haven. Svirrefluer i massevis, som skulle holde bladlus nede, humlebier og jordbier, som hjælper til med bestøvning, og hvepse som påtager sig rollen som oprydder og ådselsæder. Endnu er hvepsene fredelige nok, men senere på sommeren, når deres bo bryder sammen (kun dronningen overvintre) bliver de som bekendt lidt trælse. De skulle også kunne finde på at røve bistader for honning, hvis familien er svag, så jeg krydser fingre for at mine vagtbier kan give dem bank, når den tid kommer.

 I morgen er det en uge side jeg tilsatte den nye dronning, så jeg skal snart have et kig til bierne igen. Hvis jeg kan få fruen til at  agere fotograf, kommer der nye billeder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar