fredag den 12. august 2011

Biavl, nu uden handsker

Siden jeg fik bierne, har jeg iført mig heldragt og store gummihandsker med lange manchetter, hver gang jeg skulle se til dem. Da mine bier tilsyneladende er meget tålmodige, og ikke har den store lyst til at stikke, er jeg gradvis blevet en smule modigere. Fodring, som jeg siden starten af august har gjort 2-3 gange ugentligt, sker uden bidragt, og jeg kan sagtens stå ved siden af stadet i shorts, selv om bierne er godt i gang, så længe jeg ikke står lige i flyveretningen. Men, når stadet skal åbnes, har det været med heldragt, gummistøvler og handsker. Indtil i dag. Jeg har godt ville nå dertil, at jeg kunne håndtere bierne uden handsker, og da min ven Per (ham der gav mig bierne) sagde, at det jo også var en måde at få overstået det første bistik på, gav jeg det en chance.

Det blev ikke til noget bistik, men derimod en rigtig god oplevelse. Jeg tror aldrig, at jeg har håndteret rammerne så forsigtigt, som i dag. Bierne flyttede sig stille og roligt, når jeg tog fat i en ramme, og løftede den op. Og så er en ramme fuld af bier faktisk varm, noget man ikke kan mærke med handsker på. Jeg havde meget bedre føling med rammer og bier uden handsker, så jeg forstår godt de avlere, som siger, at det faktisk kan give færre bistik at droppe handskerne. Jeg har desværre ingen billeder, da den faste fotograf (Fruen) var travlt optaget ved komposten.

Jeg lægger ikke handskerne helt på hylden, jeg kan sagtens forestille mig situationer hvor det er rart at være helt dækket (fx hvis der skal fjernes dronningeceller eller tages honning fra). Men, til de almindelige inspektioner vil jeg prøve uden handsker igen næste gang.

Og hvordan har så bierne det? Jo tak, fint. Der er to tavler godt fyldt med honning og sukkervand, og 4 med yngel i forskellige stadier. Der var mindre forseglet yngel end sidst, men også langt flere bier i stadet. Jeg så larver i alle aldre/stadier, og tror faktisk også jeg så nogle æg. Dronningen hilste jeg også på, hun havde det fint. Jeg sluttede af med at give bierne ca 3 liter ApiInvert, og så er det ellers planen, at de, udover fodringer, først skal forstyrres igen til november, hvor der skal oxalsyrebehandles mod Varroa. Jeg har droppet myresyrebehandlingen her i august, efter råd fra flere sider. Problemet er, at det kan gå ud over dronningen, og da jeg kun har den ene familie, ville en ny død dronning være en mindre katastrofe. Når jeg skal myresyrebehandle næste år, bliver det med krämerplader. Nassenheiderfordamperen, som fulgte med begyndersættet, er simpelthen for besværlig at arbejde med.

1 kommentar:

  1. Hej Henrik

    Du har ret i at det er besværligt og varmt med handsker. Jeg bruger dem nu stadig, men måske skulle jeg prøve at lægge dem. Hænder er jo heller ikke det værste sted at få stik.

    Jeg bruger også kramerplader, da det er det letteste.

    Med venlig hilsen

    Orla

    SvarSlet