lørdag den 20. august 2011

God foderstand hos bierne

Vejret var godt, så jeg kunne ikke dy mig for at tage et hurtigt kig til bierne. De har gjort kål på en hel spand ApiInvert (14 kg), så jeg var nysgerrig efter at se hvor meget de havde fået lagt på lager. Det så rigtig fint ud. Der var 4 tavler fulde med "honning" (eller rettere ApiInvert), så nu har de lidt at tære på når der ikke er mere at hente fra omegnens blomster. Der er god vægt i sådan en tavle fyldt med sukkervand/honning, så jeg forstår godt når folk siger, at et helt magasin med honningfyldte tavler kan være tungt at tumle med.

Der var også 4 tavler med yngel, både åben og forseglet. Bierne har hele tiden lagret honning i toppen af yngeltavlerne, og nu bugner de af oplagret føde.Dronningen havde det også fint, jeg så hende på den sidste tavle, som jeg undersøgte.

Jeg ser jævnligt de unge bier tage en orienteringsflyvning, hvor de flyver tæt på stadet, hele tiden vendt imod det. Det skulle være den måde de får landkending på, så de kan finde hjem igen, når de senere skal ud at fouragere.

Og ja, selv om der stadig ikke er billeder af det, så var det også denne gang uden handsker :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar