tirsdag den 2. august 2011

Biernes første foder og ingen honning til mig

Jeg var forbi Bihuset i går for at hente myre- og oxalsyre til varroabehandling, samt for at købe noget foder til bierne. Jeg havde egentlig bestemt mig til at give dem foderdej (Apifonda), så jeg stadig kunne høste honning i år, men Heino hos Bihuset rådede mig til i stedet at give dem sukkervand af inverteret sukker (ApiInvert). Det skulle være guf for små bifamilier i voksealderen, og bedre end foderdej. Jeg var stadig i tvivl, så jeg købte begge dele. Hjemme igen valgte jeg dog at lade bierne beholde den smule honning, som de havde samlet, og fodre med ApiInvert. Til dette formål havde jeg indkøbt et fodermagasin, som sættes ovenpå det magasin bifamilien bor i. Det er den hvide klods, der ses på billedet nedenfor.

 Heino rådede til, at jeg kun gav en lille smule foder ad gangen. Det skulle få dronningen til at tro, at der stadig var godt træk (mulighed for at finde nektar og pollen), og stimulere hende til at lave mere yngel. Jeg håber at det virker, og at jeg har en stor bifamilie, når de senere på året skal indvintres. Her dagen efter, kan jeg konstatere at bierne tager godt fra af foderet, og nok skal have en slat mere i dag. Desværre har myrerne også fundet foderet, og jeg ved ikke rigtig hvordan jeg holder dem ude. 

Mht varroabehandling rådede Heino mig til at myresyrebehandle, selv om familien er lille. Det stemmer fint overens med hvad andre biavlere + bøgerne fortæller - at der er lige så mange meninger om biavl, som der er biavlere. Så i sidste ende er valget op til en selv. For at være på den sikre side, vælger jeg derfor at myresyrebehandle medio august.

2 kommentarer:

  1. Hej Henrik.

    En skam du ikke når at få lidt honning, men jeg forstår godt din priortering.

    Med venlig hilsen

    Orla

    SvarSlet
  2. Ja, vi er heller ikke blevet storforbrugere af honning (endnu) :-).

    SvarSlet