lørdag den 6. august 2011

Midlertidigt Sure Bier

Det var blevet tid til det ugentlige kig til bierne, og i dag var jeg rigtig glad for min heldragt. Efter at jeg har sat et fodermagasin ovenpå stadet (magasinet) med ynglen, er det ikke længere muligt at have en dæksplade over tavlerne. Dækspladen er en plexiglas sag, med ventilationsrevner, som bierne ikke kan passere. Den sikrer, at bierne ikke bygger videre op i stadets låg (vildbyg), og giver biavleren god tid til at blæse røg ned i stadet, uden at bierne kan flyve op. Uden pladen skulle det foregå lidt hurtigere, noget bierne ikke virkede tilfredse med. Det kan også være fordi der var uindbudte gæster i stadet, jeg så to vagtbier slæbe afsted med en hveps, som undervejs blev stukket flere gange.

I stadet så tingene ud til at gå fint. Yngeltavlerne var næsten helt dækket med forseglede yngelceller, og jeg var så heldig at se en ny bi på vej ud af en af cellerne. Jeg fik hilst på Dronningen igen,  så kun få larver, og jeg kan stadig ikke se æg (stærkere kontaktlinser?). Dog skal jeg tilføje, at jeg ikke fik checket den sidste yngeltavle. Den har tidligere kun været sparsomt udbygget, men jeg kunne se fra oven, at der var godt gang i den. Jeg valgte dog at lade den sidste tavle sidde, da bierne på det tidspunkt var blevet endog meget sure på mig. Jeg må have klemt en bi med stadekniven tidligere i forløbet, for pludselig var der en mindre sværm af bier omkring den. Jeg konkluderede, at jeg havde set nok, lukkede stadet, priste min heldragt, og fortrak.

Det er i øvrigt sjovt at se, hvor hurtigt bierne falder til ro, efter at have været oppe på mærkerne. Ti minutter efter inspektionen, kunne jeg uden problemer stå ved siden af stadet i shorts og t-shirt, uden at bierne gad interessere sig for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar